20151018 153452 1 5

Sağlıklı Ekmek Değil,Normal (Olması Gereken) Ekmek…

20151031 131836 1 - Sağlıklı Ekmek Değil,Normal (Olması Gereken) Ekmek...

Evet,bu üzeri baloncuklu ekmek,o ekmek 🙂

Evde kullandığım ekşi mayadan yapılan,bu kaçıncı ekmek saymadım ama,sanırım 10’un üzerinde ekmek yaptık..Maya,oldukça olgunlaştı..Umarım aynı mayayı,iyi muhafaza edersem,ona gözüm gibi bakar,yaşam şartlarını hep iyi tutarsam,beraber yüz elli ekmek bile yapabiliriz 🙂

Ekşi mayanın tadının,ekmeğe verdiği kokusunun,iyice yerine oturması,ekşi mayaya has o gerçek ”tatlı” lezzeti verebilmesi,mayanın kullanım sayısının çoğalmasına,yani olgunlaşmasına bağlı bir durum..

Bir de fermentasyon süresi uzun tutulursa,ekmeğin piştikten sonraki hali,tartışmasız,bir hayli değerleniyor.

Dün öğleden sonra saat 15:00 sularında,buzdolabından çıkan ekşi maya,saat 17:00’de ekmek hamuru haline geldi.

Bu sabah saat 10:00 gibi fırına girene kadar,uzun bir dinlenme süresinde,rahatça olgunlaştı.”Yoğurulmayan ekmek” ve yalnızca katlama bölümü olmak üzere,”tartine bread” yöntemlerini kendimce harmanladığım bir ekmek oldu.Saat 11:00 de soğutma teli üzerindeydi.

20151031 131759 1 - Sağlıklı Ekmek Değil,Normal (Olması Gereken) Ekmek...

 

20151031 131746 1 - Sağlıklı Ekmek Değil,Normal (Olması Gereken) Ekmek...

Ekmeği,%50 beyaz ekmek unu ve %50 tam buğday unuyla hazırladım.İçinde ve dışında bulunan gözenekler,mayanın çalışkanlığının göstergesi..

20151031 133801 - Sağlıklı Ekmek Değil,Normal (Olması Gereken) Ekmek...

Bu arada,artık ekmekleri yaparken,maalesef ölçü kullanamıyorum.Her ekmek,kendi içinde,sahip olduğu malzemeyle mükemmel uyumu yakalıyor..Bu son ekmekte de,göz kararı ılık suyla ekşi mayayı,starter (ön hamur)haline getirdim,göz kararı un karışımlarını ekledim ve yine göz kararı(aslında hamurun istediği kadar) ılık su eklemesi yaparak hamuru oluşturdum.Tek kullandığım ölçü,tuz için!

Yalnız hiç değeri bilinmiyor,bu kadar uzun bir sürede ortaya çıkan bir ekmek,ne yazık ki kolaylıkla bir saatte yok olabiliyor 🙂

Madem durum bu;yaklaşık olarak,24 saati gözden çıkarıp kavuşulan bu güzel ve değerli ekmekleri,10 kg.lık bir hamurla hazırlama deneyimlerine başlamak gerek!
Şimdi yaşadığım yerde,ailem uzakta..Ama kavuştuğum zaman,yapacağım 400-500 gramlık bir adet ekmeğin,hiç bir anlamı olmayacak 🙂

***ÖNEMLİ BÖLÜM:

Bu yazılara,bilerek yada tesadüfen rastlayıp,okuyan kişiler için,önemli bir ricam var;artık hazır market mayaları satın almayın…

Evinizde,vaktiniz ister AZ olsun,ister bol olsun,çok çok üşeniyor olsanız dahi,bir bardak ayranı ekşimeye bırakarak,ekşi maya oluşturmaya en kısa zamanda başlayabilirsiniz.O kendi kendine ekşiyecek zaten…Sizin ekstra bir çabanıza gerek yok!Ayran ekşidiği zaman,üzerine biraz un ekleyerek,yine 1-2 gün hiç bir şey yapmayacaksınız!Hamurunuz göz göz olduğunda,ekşi kokusu tatlı tatlı gelmeye başladığında,hemen bir hamurda onu kullanın…İşte ilk normal ekmeğinizi yemek üzeresiniz..

”Ticari ekmeğe göre,kendi yaptığımız ekşi mayalı ekmekler daha sağlıklıdır”,şeklinde bir cümle bile yanlış aslında!

Olması gereken ekmek böyle olmalı,katıksız mayadan..Zehir şeklinde imal edilen hazır mayalardan yapılmış ekmek,günümüzde ilaç sektörüne verilen bir destek,bize de büyük bir kumpas!

Ne kadar geç kalınmış olsa da,bir zarardan dönmek için alınan karar,kazançtır!

Uzun süreli uğraşlara,risk dolu farklı deneyimlere girmeden,ekmeklerin en basiti ve en tatlısı olan,bazlama yapıp tüketebilirsiniz..( Ülkemizde ünlü bir sanatçının,her gün,kendi ve çocuğu için,günlük ekşi mayalı bazlamalar yaptığını öğrendim!Her sabah 2-3 adet yaparak güne başlıyormuş ki,sanırım büyük bir kitle de var şu anda,ekmeğini,üşenmeden kendi yapan bir dolu kadınlar,erkekler…)

Hazır mayalar üzerinde oynanan çok haince,sağlık karşıtı oyunları bilseniz,fırınlardan,beyaz ekmekten,bu ekmeğin satışını yapanlardan,hatta buna göz yuman sağlık bakanlığından(!!!),eni konu tiksinirsiniz..

Çalışan biri,öğrenci,bekar,anne vs. olabilirsiniz,başta zor gelebilir bu fikir;kendi mayanızla hazırladığınız hamurdan,günlük 3-5 adet bazlama yapsanız ki,bunların bir adedi bile tahmin edemeyeceğiniz ölçüde doyurucu oluyor,hem her akşam eve geldiğinizde,kendinizi dinlemek,sakinleşmek,dinlenmek amaçlı bir meditasyon yönteminiz oluşur,hem de envai türden zehire kapılarınızı kapatırsınız..Kesinlikle,günlük ekmek yapmak zor değil..

Sağlığımız,hayatımız,sektörlerin elinde oyuncak değil.Sanırım,blogda bir iki yazıda hazır maya kullanabilirsiniz diye bir beyanatım var,inanın,ekmek hazırlamak size kolay gelsin,kendi ekmeğinizi yapmanın lüksünü yaşayın diye,hemen ekşi maya mevzuularına giremediğim içindir..Bir kez ekmek yapan,zaten neredeyse istisnasız,”dur bakayım bu ekşi maya nasıl yapılıyordu?”diye düşünüyor!!Emin olabilirsiniz!

En azından burada bu paylaşıma maruz kalan kişilerin,acilen market mayalarından ve ticari fırın ekmeklerinden,tamamen uzaklaşmalarını,nihayet kendi yaptıkları,yapabildikleri normal ekmekleri tüketmelerini,diliyorum 🙂

Not:En azından,1 seferlik :))

Yazar: Medusa

Bir Yorum Yazın